Vanliga skador inom dansen

Människor har dansat i alla tider. Dans har funnits sedan den grekiska storhetstiden och haft både traditionella och religiösa betydelser. Nu för tiden är dans också en mycket populär träningsform som är bra eftersom dansen ser till att hela kroppen tränas. Man får en stark och flexibel kropp och dessutom bättre uthållighet eftersom det är oftast fysiskt krävande. Dock finns en baksida med dans. Om man dansar regelbundet till exempel om man är dansare till yrket, kan kroppen ta mycket stryk. Det finns skador som drabbar dansare eftersom de utsätter sina kroppar för konstant belastning.

Olika skador inom danser

dans är för alla och ger mycket glädje till de som dansar. Tyvärr skadas nästan 60 procent av alla dansare varje år. Det vanligaste är förslitningsskador eftersom man utsätter kroppen för konstant press och fysisk ansträngning när man dansar regelbundet. Belastningen på kroppen är väldigt stor när man har dansat i många år och kroppen reagerar med att signalera smärta. Något annat som är vanligt bland dansare är stukningar och bristningar. Man kanske inte värmer upp ordentligt innan man sätter igång med avancerade danser och rörelser och då kan man få sådana skador. Om man inte ser till att man får i sig tillräckligt med energi kan detta resultera i utebliven menstruation för kvinnor eller andra gynekologiska besvär.

Behandla skador hos naprapat

Om man som dansare har fått besvär av belastningsskador, kan man söka hjälp hos en naprapat. Problemet med att dansa regelbundet är att man dansar i flera timmar utan att stretcha ut muskler och då kan man få konsekvenser i form av smärta och skador. Naprapaten kan hjälpa till med olika behandlingar som till exempel manipulation där man återställer rörlighet i lederna. Om man lider av sen-och muskelskador kan man få stötvågsbehandling. Stötvågorna bryter ner ovälkomna ämnen i muskelfästen och underlättar läkningsprocess. Som dansare kan man behöva hjälp med att bryta smärttillstånd i kroppen och då kan naprapatens stretching göra detta. Genom stretching får man musklerna att slappna av och på så sätt återställa funktion och rörlighet. Detta kan också vara en förebyggande behandling som kan vara positiv för dansare.

Leave a Comment