Dansa för välmåendet

Den som letar efter någon ny form av träningsform som motiverar mer än gymmets löpband bör definitivt testa på dans. Att dansa gör dig gott på flera plan och som motionsform är det en boost för både kropp och knopp.

Perfekt kombination

Dansen har den unika egenskapen av att förena flera aspekter som är dig till nytta rent hälsomässigt. Det är nämligen en hälsosam kombination av kreativitet, känslor och social interaktion. Även om du under dansen rör dig konstant är det även andra delar som stimuleras utöver kroppen. Sinne och själ är två bitar som får sig en rejäl boost när du danstränar. Du tränar inte bara kroppen, det är även stimulerande för sinne och själ. Det enda som bör nämnas gällande dansen som motionsform är skaderisken. Undersökningar visar att framför allt professionella dansare drabbas av skador och det är slitsamt för leder och muskler. Om du skulle få ledvärk i samband med dans kan du gå in på den här informationssajten om artros och göra ett test. Resultatet ger en bild av din risknivå för att drabbas av artros och vilka åtgärder som kan tillämpas för att minska din värk.

Dansens många fördelar

Vill du få ut mycket av din träningsform är dansen optimal på alla sätt. Här kommer du inte bara att ha kul utan dessutom förbättra ditt välmående såväl fysiskt som psykiskt. Till skillnad från den ensamma turen i löpspåret är dans en social aktivitet där du tränar och har roligt tillsammans med andra.

Snygg hållning

Det finns en ”kaxighet” i dansen som gör dig gott på många olika sätt och hur imponerande är det inte att se dansarnas strikta hållning under tangostegen eller balettens positioner? Många av oss skulle behöva några timmars dansträning i veckan för att räta upp ryggen och förbättra vår ergonomiska kroppshållning. Dansen har en otrolig förmåga att förbättra din hållning rent generellt, vilket inte bara är en fördel för din pondus och hur andra uppfattar dig. En bra och korrekt hållning förebygger nämligen onödigt slitage på rygg och axlar.

Tonade muskler och bra fysik

När du dansar är kroppen i rörelse konstant och du är snabbt uppe i hög puls, vilket innebär att du tränar upp din fysik och kondition. Det finns så klart grenar inom dansens värld som är mindre ansträngande än andra, men grundfysiken spelar en viktig roll inom dans. Är din målsättning med träningen att orka mer i vardagen och förbättra din kondition är med andra ord dans en utmärkt sysselsättning. Det är ju dessutom väldigt roligt och du kommer knappt tänka på att du faktiskt bockar av ett motionspass!

Det mentala välmåendet

Studier visar att dans är en bra ”medicin” mot depressioner eller andra typer av mentala dippar. Du stimulerar ditt mentala välmående och negativa tankar raderas genom att istället fylla på kropen med positiv energi. Vi mår bra av att uttrycka oss kroppsligt och dansen hjälper till att eliminera stress, vilket ofta är boven bakom annan mental problematik.

Fler argument till att börja dansa kan knappast behövas – så, på med dansdressen och ut på golvet!

Leave a Comment